6 Prostych wskazówek dotyczących efektywnego zarządzania zespołem

Jak osiągnąć efektywne zarządzanie zespołem Dzięki dobrym kanałom komunikacji i wielu możliwościom przekazywania informacji zwrotnych, możesz zapewnić swojemu zespołowi silny system wsparcia. Dzięki temu liderzy zespołu mogą rozwijać odpowiedzialność,...

Jak osiągnąć efektywne zarządzanie zespołem

Dzięki dobrym kanałom komunikacji i wielu możliwościom przekazywania informacji zwrotnych, możesz zapewnić swojemu zespołowi silny system wsparcia. Dzięki temu liderzy zespołu mogą rozwijać odpowiedzialność, zaufanie i mniej hierarchiczne podejście.

Oto nasze sześć wskazówek, które pomogą nam stworzyć szczęśliwszy i bardziej produktywny zespół dzięki wspomagającym przepływom pracy:

  1. Bądź przejrzysty

Stwierdzono, że przejrzyste środowisko pracy sprawia, że zespoły są bardziej odpowiedzialne, szczęśliwe i kreatywne.

Brzmi to jak wielkie twierdzenie, ale przejrzyste środowisko pomaga rozwijać poczucie wzajemnego szacunku między członkami zespołu i liderami zespołów. Dzięki otwartej i spójnej komunikacji, przejrzyste i autentyczne miejsca pracy pomagają pracownikom czuć się bezpiecznie na swoich stanowiskach. Z kolei członkowie zespołu czują się bardziej wolni w przekazywaniu pomysłów i sugestii, co zwiększa kreatywność.

Korzystanie z przejrzystych narzędzi

Konsultant ds. zarządzania zespołem, zgadza się, że przejrzystość jest kamieniem węgielnym dla dobrze funkcjonujących zespołów.

„Jeśli wszyscy członkowie twojego zespołu mogą mieć wysoki poziom widoczności projektu, a jednocześnie rozumieją rolę, jaką odgrywają w danym momencie, wzmocnisz poczucie odpowiedzialności, tworząc odpowiedzialność wśród członków zespołu”.

Każde zadanie w ramach każdego projektu jest przypisane do konkretnego członka zespołu, dzięki czemu zakres odpowiedzialności każdego z nich jest jasny. Pozwala to również członkom zespołu zrozumieć rolę, jaką odgrywają w szerszej perspektywie. Ponieważ wszystkie zadania i obowiązki są przedstawione w sposób przejrzysty, kierownicy zespołów mogą przyjąć mniej praktyczne podejście, wiedząc, że każde zadanie będzie widoczne dla przydzielonej osoby.

  1. Kontynuuj komunikację

Musiał pan to już wcześniej słyszeć: podstawą współpracy i produktywności zespołu jest dobra komunikacja.

Celem jest stworzenie środowiska, w którym liderzy zespołów czują się zdolni do udzielania uczciwych i konstruktywnych informacji zwrotnych, a członkowie zespołu czują się pewnie, że mogą wyrażać swoje obawy i komunikować się ze sobą.

Dla zespołów z członkami pracującymi zdalnie, Hangouts Google może być idealnym sposobem na zapewnienie pewnego czasu twarzą w twarz.

Jeśli Twój rozproszony zespół pracuje w różnych strefach czasowych i chciałbyś umówić się na stałą rozmowę telefoniczną, ważne jest, aby znaleźć czas, który działa dla wszystkich zainteresowanych. Dzięki temu, że nie zawsze wykonujesz połączenia w czasie niedogodnym dla zdalnego członka zespołu, będzie on bardziej otwarty (i obudzony) na uczciwą i dokładną komunikację z Tobą.

Spróbuj kanału czatu, jak Slack

Innym świetnym narzędziem komunikacji jest Slack. Wiele firm korzysta już z Slack’a, ponieważ niezależnie od tego, czy Twój zespół pracuje zdalnie, czy w jednym biurze, jest to świetny sposób na ograniczenie ilości e-maili i zbudowanie pozytywnej i przyjaznej kultury pracy.

  1. Dostarczanie cennych informacji zwrotnych

Przekazywanie informacji zwrotnych członkom zespołu jest jednym z najlepszych sposobów wspierania ich w rozwoju zawodowym i osobistym.

Nawet jeśli nie masz żadnych negatywnych opinii do przekazania, upewnij się, że masz regularne możliwości odprawy. W ten sposób możesz doradzić, jak czujesz, że członkowie Twojego zespołu robią postępy i mogą się dalej rozwijać. Jeśli są jakieś obszary pracy, które Twoim zdaniem można by poprawić, te dyskusje są również dobrą okazją do podzielenia się konstruktywną informacją zwrotną.

Informacja zwrotna może być trudna, ale jest to zasadniczy element skutecznego zarządzania zespołem. Tak więc, chociaż rozmowy zwrotne mogą być trudne, szczególnie w organizacjach niehierarchicznych, są one ważne i niezbędne dla rozwoju członków zespołu i sukcesu szerszego zespołu.

  1. Zachęcanie do współpracy

Nieuchronnie, członkowie twojego zespołu będą szczęśliwsi, jeśli będą mogli się dobrze dogadać. Jako dodatkowy bonus, będą też osiągać lepsze wyniki.

Aby to osiągnąć, zachęcaj członków swojego zespołu do współpracy. W twoim zespole będzie prawdopodobnie cała masa różnorodnych umiejętności. Upewnij się, że te różne umiejętności są wykorzystywane, upewniając się, że wszyscy są świadomi trwających projektów. W ten sposób, członkowie zespołu mogą wskakiwać do współpracy, gdziekolwiek czują, że mogą wnieść wartość.

Spróbuj odwzorować swoje pomysły

Stwierdzono, że wspólne generowanie pomysłów podczas mapowania umysłu pobudza kreatywne myślenie, ponieważ integruje ono zarówno myślenie liniowe, zbieżne (lewy-mózg) z rozbieżnym, nieliniowym (prawy-mózg). Angażuje to cały umysł w przetwarzanie i tworzenie nowych informacji, wykorzystując nasze zmysły wizualne, przestrzenne i kinestetyczne do tworzenia nowych pomysłów, zwiększając naszą kreatywność.

  1. Zaufaj swojemu zespołowi, żeby wykonywał swoją pracę

Firmy zatrudniają kompetentny personel nie bez powodu, a skuteczne zarządzanie zespołem nie powinno oznaczać mikrozarządzania. Jeśli zatrudniłeś pracowników do specjalistycznej dziedziny, jaką jest programowanie, musisz wiedzieć, kiedy po prostu zostawić ich do wykonania swojej pracy.

Przekazuj zadania, pozostając w pętli

Czasami ciężko jest odpuścić. Zwłaszcza jeśli pracujesz nad jakimś projektem od jakiegoś czasu, ale potrzebujesz członka zespołu, który go przejmie.  Zostanie ‚obserwatorem’ pozwoli Ci pozostać na bieżąco z postępem zadania i wszelkimi związanymi z nim dyskusjami.

  1. Zapobieganie zespołowemu wypalaniu się

Jako lider zespołu, jesteś w doskonałej pozycji do wyznaczania pozytywnych granic pracy, zabawy i relaksu. To pracodawcy są odpowiedzialni za ustanowienie precedensu dotyczącego tego, kiedy i gdzie członkowie zespołu powinni być całkowicie wyłączeni z pracy. Może to oznaczać, na przykład, że nie oczekuje się od członków zespołu sprawdzania e-maili po godzinach pracy.

Oczywiście, to może być trudne. Zwłaszcza w zespołach, których członkowie pracują elastycznie i mogą woleć zacząć wcześnie lub pracować późno, aby zaoszczędzić czas w innym miejscu. Ważne jest jednak zachęcanie członków zespołu do wyznaczania sobie pewnych granic pracy, do dobrego spania i unikania wypalenia.

Więcej porad znajdziesz na: najlepszaagencjahr.pl

Kategorie
Zarządzanie zespołem
Brak komentarzy

Dodaj komentarz

*

*

Podobne wpisy