Jak działają agencje HR?

Agencje HR nazywane także agencjami rekrutacyjnymi działają na polskim rynku już od wielu lat. Najlepsze z nich są dużymi firmami, które mogą pochwalić się wysokimi przychodami i rozpoznawalnością. Zmiany...

Agencje HR nazywane także agencjami rekrutacyjnymi działają na polskim rynku już od wielu lat. Najlepsze z nich są dużymi firmami, które mogą pochwalić się wysokimi przychodami i rozpoznawalnością. Zmiany na rynku pracy, które mają miejsce w ostatnich latach sprawiają, że przeżywają renesans popularności. Warto zatem zadać sobie pytanie o to, jak właściwie działają i na co można liczyć decydując się na nawiązanie z nimi współpracy.

Agencja HR – co to właściwie znaczy?

Najważniejszym zadaniem, jakie stawiają sobie agencje HR jest prowadzenie w sposób kompleksowy procesu rekrutacyjnego na zlecenie klientów. Agencje takie reprezentują więc firmy zainteresowane zatrudnieniem pracowników, a jednocześnie uważające, że samodzielne prowadzenie procesu rekrutacyjnego nie leży w ich interesie. Tym, co wyróżnia je na rynku, jest przede wszystkim doświadczenie zatrudnianego przez nie personelu. Agencje HR są tworzone przez specjalistów dokonujących selekcji i naboru pracowników w oparciu o kryteria merytoryczne. Dzięki temu proces poszukiwania kandydatów jest prowadzony profesjonalnie kończąc się wyłonieniem osób rzeczywiście najbardziej kompetentnych.

Wachlarz usług świadczonych przez agencje HR jest szeroki. Ich pracownicy mogą pomagać pracodawcom na każdym etapie procesu rekrutacyjnego. Najpopularniejszą formą współpracy okazuje się jednak zlecanie im go w całości tak, aby zwolnić firmą z jakichkolwiek obowiązków z nim związanych.

Czy to się opłaca?

Pracodawcy, którzy właśnie zapoznają się z ideą agencji HR zwykle zadają sobie pytanie o to, czy współpraca z takim podmiotem jest w ogóle opłacalna. Mamy przecież do czynienia z kolejnym wydatkiem. Doświadczenia firm, które zdecydowały się na powierzenie procesu rekrutacyjnego specjalistom zwracają jednak uwagę na to, że pozwala to na oszczędność tak czasu, jak i samych pieniędzy. Nawet, jeśli w danej firmie funkcjonuje dział HR składający się z kilku osób, jego pracownicy zwykle mają przydzielone konkretne zadania. Oddelegowanie choćby jednego z nich do prowadzenia rekrutacji osłabia dział, często wymaga też czasu niezbędnego na to, aby opracować kryteria, w oparciu o które poszukiwać się będzie pracowników i sam schemat działania. Rekrutacja przeważnie zajmuje więcej niż kilka dni i trudno nie oprzeć się wrażeniu, że odpowiedzialna za nią osoba znacznie lepiej sprawdziłaby się w innym miejscu.

Wiele agencji HR stara się przekonać klientów do swojej oferty również za pomocą gwarancji udzielanej na swoje usługi. Jeśli więc proces rekrutacyjny okaże się nietrafiony, często można liczyć na to, że to pośrednik zatroszczy się pozyskanie kolejnego pracownika nie pobierając w tym celu dodatkowych opłat.

Dobra współpraca i jej znaczenie

Agencje HR (w tym firma Strategie Personalne) są w stanie pomóc zarówno przedsiębiorcom zatrudniającym setki pracowników, jak i niewielkim firmom, w których do tej pory pracowali jedynie członkowie jednej rodziny. Jeśli jednak klient ma być zadowolony z efektu końcowego, musi pamiętać, że ostateczny sukces w dużym stopniu zależy również od niego. Nie wszystkie agencje mają tak samo duże doświadczenie rynkowe, nie wszystkie też zatrudniają osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje. Nie można też zapominać o tym, że nawet najlepszy specjalista nie zda się na wiele, jeśli osoba zainteresowana nawiązaniem współpracy z agencją nie będzie w stanie sprecyzować swoich potrzeb. Agencje rekrutacyjne są w stanie wytropić wśród kandydatów na dane stanowisko tych najlepszych, nie sprawią jednak, że będą oni kontynuowali pracę w firmie, która składając pewne deklaracje, nie jest się w stanie z nich wywiązać.

Kategorie
Kadry i zarządzanieKariera
Brak komentarzy

Dodaj komentarz

*

*

Podobne wpisy